13 juli 2012

Wonderlijk zijn 's HEEREN wegen als we terug zien.

Ons raadslid Ben Engberts zou per 01-09-2012 vertrekken bij de Fruytier. Maar dat zich binnen die tijd een nieuwe opdracht/taak aan zou dienen was niet te voorzien in april!
De ontwikkelingen rondom de coalitie vorming in Twenterand, waar de samenwerking binnen het college verbroken was, en een nieuwe invulling gevonden moest worden is ten einde. De eerste ronde mislukte.

In een zeer constructieve 2e ronde, waarbij de formateurs Gerjan Smelt en Hidde Visser een grote inspanning leverden en de diverse fracties niet achterbleven, is binnen 8 dagen een nieuwe zakelijke coalitie gevormd.

De inkt van het coalitieakkoord was nog niet droog of ook de formatie werd met succes afgerond.

Daarbij is het zittende SGP raadslid naar voren geschoven door de CU fractie om mede zitting te nemen als vertegenwoordiger van de coalitiepartijen CU, PvdA, VVD, SGP, FB, en CDA

Vanwege een duidelijke houding als raadslid van een eenmansfractie, die steeds constructief en integer was, waarbij een gedegen dossierkennis en betrokkenheid bij de diverse vraagstukken binnen de gemeentelijke politiek van doorslaggevend belang waren.

Ben Engberts vormt samen met de nieuwe PvdA wethouder Hidde Visser elk voor 0.75 fte en de twee nog zittende CDA wethouders (2 fte). Johan Oordt en Jan Binnenmars het nieuwe college,

Zij worden na verkiezing DV dinsdag 17 juli beëdigd.

Het moet gezegd worden dat dit een unieke constructie is binnen de Nederlandse gemeentepolitiek.

Engberts: “Ik mag dit ervaren als Gods leiding en besturing in deze periode waarin mijn baan bij de Fruytier ten einde liep. Een samenloop van omstandigheden die er toe leidde, dat ik in deze situatie ook volmondig deze stap mag, kan en moet maken. In de laatste weken heeft mij dit alles bezig gehouden en de zekerheid kwam dat de HEERE deze situatie beschikte.
Ik moest de verantwoordelijkheid daarom ook nemen.
Ik hoop de verwachting in deze niet te beschamen en zal de nodige inspanningen verrichten, om de gehele burgerlijke gemeenschap ten volle te dienen in het realiseren van het akkoord dat gesloten is. Daarnaast zullen ook de andere zaken door moeten gaan.”