12 februari 2022

Wedstrijd ‘beste verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal’

SGP Twenterand wint wedstrijd ‘beste verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal’

Afgelopen woensdagavond 9 februari vond in het Punt in Vroomshoop de wedstrijd ‘beste verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal’ plaats. Deze verkiezing is georganiseerd door PvdA / Groen Links, in samenwerking met de bibliotheek en gemeente Twenterand.

Alle politieke partijen van gemeente Twenterand hebben een verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal opgesteld en ingestuurd. De Taalambassadeurs beoordeelden de programma’s op onder andere leesbaarheid. Als winnaar kwam de SGP uit de bus met het verkiezingsprogramma “perspectief voor u en voor jou’. De tweede prijs ging naar PvdA/ Groen Links met “een sociaal en duurzaam Twenterand”.

SGP Twenterand hecht veel waarde aan begrijpelijke taal en vindt het erg belangrijk dat er aandacht is voor laaggeletterdheid in onze gemeente. SGP lijsttrekker Jan Jonker: „We zijn een gastgezin voor Afghaanse vluchtelingen en dan zie je met welke belemmeringen je te maken krijgt als je de taal niet beheerst. Dat geldt ook voor de laaggeletterde Nederlander. Als samenleving moeten daar rekening mee houden. Anders laat je mensen in de kou staan.”

Naast het verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal heeft SGP Twenterand ook een verkiezingsprogramma voor kinderen opgesteld.