30 november 2013

Urnenmuren

In Tubantia van 6 februari 2013 hebt u kunnen lezen dat de gemeenteraad besloten heeft tot plaatsing van een urnenmuur op 3 begraafplaatsen, in Vriezenveen, Westerhaar en Den Ham (Dennenhof).
Het college moest dit verder uitwerken. Het is in juli in de raad aan de orde geweest en de raad heeft het besluit genomen tot plaatsing van de urnenmuren.
We hebben in de gemeente Twenterand meer begraafplaatsen. In Den Ham naast de Dorpsstraat, in Vroomshoop aan het Vredesplein, in Vriezenveen achter de RK kerk, in Geerdijk naast de RK kerk. Verder is op de Es in Den Ham nog een oud joodse begraafplaats. Ook Bruinehaar kent een begraafplaats (uitsluitend voor bewoners van Bruinehaar). De drie eerstgenoemde begraafplaatsen zijn in gebruik. De andere zijn vol of nog niet gebruikte graven zijn verkocht.
Tijdens de behandeling van de notitie terugdringen van tekorten begraafplaatsen meende Fractie Uitslag dat er veel behoefte bestaat aan een urnenmuur. De andere fracties haastten zich om hiermee in te stemmen. De wethouder B. Engberts betoogde dat de meeste crematies gebeuren in kern Vriezenveen. Dit werd ontkracht door onderzoeken van GBT die aantoonden dat ook in Vroomshoop het aantal crematies toenam. Het is mij nog steeds niet duidelijk welke partij het meest voorop (volgend jaar verkiezingen) liep om te pleiten voor een urnenmuur op elke in gebruik zijnde begraafplaats. Maar uiteindelijk besloten alle partijen minus onze partij om in Vriezenveen en in Den Ham (Dennenhof) een urnenmuur te plaatsen voor 20 urnen. Volgens GBT mag Westerhaar niet achterblijven, dus daar komt een urnenmuur voor 10 urnen.
Zoals al genoemd stemden alle partijen voor de plaatsing van urnenmuren. Het plaatsen van urnenmuren is een ontwikkeling in ons land die past in de secularisering van ons land. We leven in een tijd waarin het omgekeerde plaats vindt ten tijde van de kerstening van Europa. Toen was het gebruikelijk onder de heidenen om hun doden te verbranden. Getuigen hiervan zijn nog enkele intacte grafkelders in West Europa, maar ook in ons land.
Tijdens het debat is door onze fractie naar voren gebracht dat wij principiële bezwaren hebben tegen cremeren en dus ook tegen het plaatsen van urnenmuren zijn. Pijnlijk bleek toen dat zelfs de Christen Unie unaniem voor plaatsing van de urnenmuur was. De fractievoorzitter deelde mij in de pauzes mee dat in zijn achterban ook verschillende delen van zijn achterban geen bezwaren hebben tegen cremeren. Immers er staat in de Bijbel: "Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Zowel na begraven als na verbranden wordt ons lichaam tot stof.
Voor mij rijst dan de vraag, waarom tijdens de kerstening de christenen zich niet meer lieten cremeren. Tijdens het debat betoogde de woordvoerder van de CU dat je een ieder vrij moet laten en niet de mogelijkheid moet ontnemen om in de vorm van een urn een aandenken te houden.
Hier ligt een verschil van opvatting aan ten grondslag over de taak van de overheid, nl de overheid als dienaresse Gods die gebonden is aan de tien geboden. De Heere Jezus is ook begraven, voor de Zijnen heeft Hij het graf geheiligd tot een rustplaats tot de jongste dag.