30 april 2021

SGP wil meer betrokkenheid bewoners bij RES

De uitvoering van de energietransitie is een gezamenlijke opdracht van gemeenten, provincie en waterschappen. “Ik hoor maar al te vaak dat er gezegd wordt: we gaan er niet over, we kunnen niets en de provincie gaat haar eigen gang. Dat is een onjuiste benadering die geen recht doet aan de werkelijkheid en gemeenten doen zich daarmee zelf te kort en in feite haar eigen inwoners”, aldus Statenlid Jan Jonker. Volgens Jonker moeten vooral de gemeenten niet de schouders laten hangen, maar moeten roeien met de riemen die je nog wel hebt. Gemeenten laten een divers beeld zien. De een loopt met de duurzaamheid voorop, zoals Twenterand terwijl andere gemeenten terughoudender zijn. In een aangenomen motie van Jonker heeft de Staten uitgesproken dat inwoners een belangrijke rol moeten vervullen in de energietransitie. Dit moet op goede wijze geborgd en meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van de Regionale Energie Strategie volgens de motie die gesteund werd door alle partijen m.u.v. de PVV en OCL.

Handreiking windbeleid en windladder

In navolging van de zonneladder moet Overijssel ook een windladder instellen. Daartoe diende Jonker een motie in tijdens de laatst gehouden Statenvergadering. Hij diende deze motie mede in met het CDA, VVD, CU en PvdA. De motie werd gesteund door alle partijen m.u.v. de PVV en Partij voor de Dieren. Zoals de handreiking zon en zonneladder de voorkeursvolgorde aangeeft bij de verdeling van de opwekopgave voor zonne-energie moet dat ook bij windturbines gebeuren, vindt Jonker. “Om de ruimtelijke kwaliteit en onze agrarische gronden te beschermen, hebben we de zonneladder”, legt hij uit. “Voor windmolens ontbreekt een dergelijke handreiking en ladder.” Met een handreiking windenergie en windladder kun je explicieter invulling geven aan bijvoorbeeld afstanden van windmolens tot woningen, gezondheidsaspecten, maar ook de verdeling van de lusten en lasten en andere nadere in te vullen voorwaarden.