29 maart 2012

Eén nieuw overdekt basiszwembad met een plus

én nieuw overdekt basiszwembad met een plus

de andere kunnen alleen geprivatiseerd verder!

De SGP-fractie ziet dat het voorstel van de zeer krappe meerderheid van het college zich verbazend positief uitlaat over de mogelijkheid die de fractie Gemeentebelangen Twenterand gelanceerd heeft tijdens de verkiezingen en dit ook in haar leden vergadering en richting de media onlangs nog heeft gedaan. Maar kijken we naar de redenen van dit voorstel om dit door het college te loodsen en aan de raad voor te leggen dan constateren wij een aantal aspecten, die duidelijk onderbelicht blijven en daarmee worden mensen op het verkeerde been gezet. Zij vergeten dan ook naar boven te kijken om het het zwaard van Damocles te ontwaren.

Alle vier de zwembaden zouden open moeten blijven, elke kern moet een zwemvoorziening houden zegt de GBT en in haar kielzog de meerderheid van het college (weth. A. Idzinga en R. Koster met steun van de burgemeester). Daarbij zouden de zwembaden in de vierkernen duidelijk allemaal moeten versoberen? ….en het overdekte bad de Stamper in Vriezenveen moet geprivatiseerd worden, terwijl dit in een staat verkeerd met het meeste achterstallig onderhoud en waar dus grote investeringen nodig zijn.

Met elkaar zou er jaarlijks slechts een tekort van € 500.000 overblijven. De besparingen die dan behaald moeten worden op de baden zijn zeer fors terwijl er op alle baden grote onderhoudsachterstanden zijn. Hierover is ook net een brief van het college ontvangen.

Als we deze variant, die samengesteld is uit verschillende alternatieven die zijn ingediend tijdens de burgerparticipatie, onder de loep nemen dan moeten we een aantal zaken constateren.

1. Het is een utopie dat het privatiseren van een overdekt bad met grote achterstanden in onderhoud gaat lukken, dus dat zal gesloten gaan worden.

2. Zou het overdekte bad zomers weer open gesteld worden dan trekt dit een beduidend aantal bezoekers dat weer een vermindering oplevert voor de andere buitenbaden.

3. Het niet uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan de zwembaden in achterliggende jaren heeft ook voorgrote achterstanden gezorgd en deze zullen moeten worden weggewerkt om de zwembaden niet onbruikbaar te laten worden en acuut te moeten sluiten bij calamiteiten!

De grote bezuiniging zal dus niet werken en de aangegeven vermindering van kosten zal bij lange na niet behaald worden.

4. Vanwege de belofte aan de kiezers wil de meerderheid van het college geen terugval van voorzieningen voor de kleine kernen en blijven zij het ‘dorpisme’ in stand houden. Dit was ook het verkiezingsitem van de GBT. Maar met dit onzuivere voorstel dient het college niet het algemene belang!

5.  Het lijkt in deze tijd van recessie heel erg op een oplossing op de korte termijn zonder rekening te willen houden met de scala aan onderhoudsproblemen die op deze verouderde zwembadvoorzieningen afkomt!

6. Dat de voorziening van de grote kern (overdekte bad) daardoor wegvalt is voor het college niet van belang? Tevens houden zij geen enkele rekening met de vele doelgroepen, die juist het gehele jaar in het overdekte bad moeten zijn voor hun activiteiten.

7. Of de eventueel overblijvende open baden wel de aantallen zwemlessen aankunnen wordt in het geheel niet betrokken. De uittocht van zwemleerlingen naar omliggende overdekte baden is al lang begonnen en dat is met de sluiting van het overdekte bad in de zomermaanden nog eens versterkt. Deze noodzakelijke inkomstenbron, die binnen de eigen gemeente nooit zou moeten opdrogen, is al danig geslonken.

Genoeg over het collegevoorstel dat als het zwaard van Damocles boven de zwemvoorzieningen in onze gemeente Twenterand hangt.

Wat wil de SGP-fractie dan wel:

Goed geoutilleerde basisvoorziening(en) voor alle inwoners van Twenterand op een acceptabele afstand voor iedereen, waarbij een clustering van voorzieningen nog de voorkeur heeft.

Voor onze kleine burger moet het mogelijk blijven om de zwemkunst machtig te worden, binnen een redelijke termijn in een daarvoor goed uitgerust zwembad, waar ook voor de begeleiders een moment van goed toeven mogelijk is.

Voor doelgroepen die dat nodig hebben moet er voldoende capaciteit beschikbaar zijn om bijvoorbeeld hun therapie te kunnen volgen waardoor zij tot betere lichamelijke conditie kunnen komen.

Er moet daarvoor minstens een overdekt bad aanwezig zijn, waar voldoende ruimte is voor de noodzakelijk binnen activiteiten.

Voor de sportactiviteiten moet er een basisvoorziening zijn die voldoet aan minimale eisen waarbij luxe en hooggekwalificeerde eisen een ‘probleem’ is dat binnen eigen middelen opgelost moet worden.

Een bad met whirlpool, wildwaterglijbaan en golfslagbad en andere luxe publiekstrekkers is niet aan onze inwoners besteed, terwijl wij ook echt geen burgers uit naburige gemeenten zullen trekken nu er al meerdere voorzieningen daarmee uitgerust zijn op niet te grote afstand (<50 km)

Openluchtbaden zullen inboeten aan betekenis, omdat er steeds meer andere mogelijkheden zijn in zwemwater met grote buitenvoorzieningen die al geclusterd zijn met andere attracties of publiekstrekkers.

Onze openlucht zwembaden zijn ook sterk verouderd en na zoveel achterstallig onderhoud erg kostbaar en bijna niet meer te exploiteren.

De meerderheid van het college wil opnieuw een traject van onderzoek ingaan en de mogelijkheden van alle zwembaden nog eens laten onderzoeken? De SGP-fractie vindt dat het college daarvoor tijdens het zeer lange voortraject en de burgerparticipatie voldoende tijd en gelegenheid heeft gehad. Uitstel van maatregelen kost inzet en geld en levert geen bijdrage aan meer zekerheid voor de diverse gebruikers. We moeten af van het denken in eigenbelang.

De inzet van de SGP-fractie is dan ook in enkele onderdelen te vatten. Dat daarbij niet de insteek van het burgerpanel gekozen is, is niet te wijten aan haar getoonde inzet en betrokkenheid, want die was groot. Het participatieplatform heeft veel werk verzet maar ging uit van verkeerde principes, vanwege de vage en onduidelijke opdracht, waardoor de gekozen opties slecht 90.000 euro minder exploitatieverlies gaven dan de oorspronkelijke € 1.1 mln. Dit was voor de SGP-fractie onacceptabel!

Naar de menig van de SGP-fractie moet het voorstel de volgende onderdelen bevatten:

1. Er moet één nieuw centraal gelegen overdekt zwembad komen met voldoende oppervlakte aan zwemwater voor de diverse doelgroepen binnen de gehele gemeente. Er mag daarbij nog een onderbezetting zijn van maximaal 20% van de totale beschikbare uren.

1. De openluchtbaden kunnen worden geprivatiseerd door stichtingen of andere beheersvormen. Zij krijgen bij een gedegen en positief exploitatieplan een eenmalig onderhoudsbudget ter grootte van het achterstallige grootonderhoud. Daarna worden diensten die uitgevoerd worden voor de gemeente tot een kostprijsniveau vergoed. (zwemlessen e.d.)

1. Het gemeentelijke bad is op maandag t/m zaterdag geopend, omdat anders de bezetting niet voldoende gehaald wordt en tegelijk de exploitatie teveel negatief beïnvloed wordt.

1. De openlucht locaties waar de pogingen van privatisering niet lukken worden gesloten, gesloopt en binnen 3 jaren herbestemd. Bij de Plump of de Zandstuve kan overwogen worden de atletiek ruimte te geven.

1. De gemeentelijk uitgaven voor zwemlessen mogen stijgen (basisvoorziening). De totale gemeentelijke tekorten op zwemvoorzieningen mogen maximaal € 250.000.= per jaar bedragen.

Met dit 5 punten plan wordt een basisvoorziening in stand gehouden tegen minimale kosten met een maximum aan rendement. Door de clustering van de afzonderlijke baden tot één wordt groot voordeel behaald op de exploitatie.

Er kan op een nieuwe of bestaande locatie in Vroomshoop een volledig aan de nieuwste eisen aangepast zwembad worden gerealiseerd. Vroomshoop ligt meest centraal in de gemeente en ten opzichte van andere overdekte zwembaden en zal ook de zwemmers uit Daarlerveen/ Daarle trekken. Daarnaast zullen ook zwemmers uit Bruinehaar en Sibculo/ Kloosterhaar dit bad bezoeken.

Voor de luxe en grote attracties op zwemgebied gaan onze inwoners toch al naar de omliggende zeer goed geoutilleerde subtropische zwembaden. Daar moeten wij niet aan willen tippen, want dan lopen de exploitatiekosten alleen op.