11 oktober 2014

Bezuinigingen en overheveling van zorgtaken

De bezuinigingen van de overheid en de overheveling van zorgtaken naar de gemeente vragen veel aandacht. Het is niet alleen dat de gemeenten in het algemeen minder geld krijgen van het rijk, maar ook moeten per 1 januari 2015 veel zorgtaken door de gemeenten worden overgenomen. Ook hiervoor wordt beduidend minder vergoed, dan de rijksoverheid hier nu voor uitgeeft.

Op zich kunnen gemeenten, doordat ze dichterbij de mensen staan,de situatie beter beoordelen, maar doordat er aanzienlijk minder geld beschikbaar is, zullen er toch keuzes moeten worden gemaakt, die in bepaalde gevallen ingrijpend zijn. Belangrijk is dat, wanneer hier vragen over komen, deze op de juiste wijze aan de orde kunnen worden gesteld. Waar nodig willen we hierin zoveel mogelijk adviseren.

Belangrijk is verder dat, betreffende de jeugdzorg, onverminderd het recht blijft bestaan op begeleiding die past bij de eigen identiteit. Hiervoor heeft onze fractie een onderdeel toegevoegd aan een motie, die vervolgens met algemene stemmen door de gemeenteraad is aangenomen. Men hoeft dus duidelijk niet elke hulpverlenende instantie te accepteren, maar er blijft voldoende ruimte om te kiezen voor een hulpverlener,die past bij de eigen,vooral ook godsdienstige, achtergrond.