20 december 2016

Begroting Twenterand 2017

Visie SGP-fractie op begroting Twenterand 2017

Het feit dat de begroting sluit met een voordelig saldo is uiteraard als gunstig te beschouwen. Belangrijk is ook, dat we eveneens oog hebben voor het voorzieningenniveau wat we in onze gemeente hebben. Tijdens de raadsvergadering hebben wij (met een positief-kritische insteek) aandacht gevraagd voor een aantal punten. Helaas hebben wij de benadering van elke fractie uit de oppositie niet steeds als zodanig ervaren.

Jeugdzorg en W.M.O. (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) blijven duidelijke risico’s in financieel opzicht opleveren. Dit komt, onder andere, door nog bestaande onduidelijkheid bij de kosten van zorgaanbieders. Hierbij komt ook nog een rechterlijke uitspraak met betrekking tot het verstrekken van huishoudelijke hulp door gemeenten.

Ook andere gemeenten hebben hiermee te maken, maar de financiële gevolgen verschillen sterk per gemeente. Er zijn blijkbaar gemeenten, die geld overhouden van de rijkssubsidie. Desgevraagd gaf het College aan dat de samenstelling van de bevolking nogal sterk verschilt per gemeente. Daarnaast werd genoemd dat het verlenen van noodzakelijke zorg voorop blijft staan. Wanneer hierover bij onze lezers vragen mochten bestaan, dan willen wij deze graag horen.

Naar aanleiding van de kostenoverschrijding bij de bijstand hebben wij gevraagd, om iedereen te stimuleren om zelf voldoende inkomen te verwerven (waar mogelijk). Dit betreft jongeren, maar ook oudere werkzoekenden die, zeker de afgelopen tijd moeilijk werk konden vinden. Aan de ene kant zijn wij ervan overtuigd, dat veel mensen liever vandaag dan morgen aan de slag gaan. Anderzijds hebben wij ook de aandacht gevestigd op situaties waarin dit niet of onvoldoende het geval is.

Veel is de afgelopen tijd ook te doen geweest over de besparing van € 250.000 op subsidies. Naar onze mening zijn hiervoor duidelijk mogelijkheden door overlappende werkzaamheden bij subsidieontvangers te voorkomen. Ook andere activiteiten bieden mogelijkheden tot besparing. Daarentegen hebben wij bezwaar gemaakt tegen te grote kortingen bij verschillende kleine subsidie ontvangers. Als voorbeeld noemen we hierbij de korting op de subsidie voor de musea in Twenterand, waaronder de Peddemorsboerderij.

Peddemorsboerderij

Wij vinden, dat het onderhoudsniveau van openbaar groen niet mag verminderen. Dit is, ook doordat verschillende bestrijdingsmiddelen in de toekomst niet meer gebruikt mogen worden, een hele opgave. Naar onze mening kunnen hierbij ook, waar mogelijk, inwoners die geen werk kunnen vinden, worden ingezet. Verdringing van arbeid is hierbij niet aan de orde, omdat deze werkzaamheden anders niet worden uitgevoerd.

Bij het Grondbedrijf geeft de huidige situatie, gezien de juridische procedures, reden tot zorg. Wij volgen de verdere aanpak door het College met grote belangstelling. Door de momenteel bijzonder lage rentestand wordt een duidelijk voordeel behaald. Uiteraard is het goed dat hiervan wordt geprofiteerd, maar een stijging zal zeker op termijn leiden tot een omgekeerd effect. Naar onze mening is het noodzakelijk hiermee nu al rekening te houden. Ook hebben wij de nodige aandacht gevraagd voor de wijze waarop met vragen van inwoners wordt omgegaan. In veel gevallen gaat dit goed, maar er zijn ook situaties die beter kunnen. Wij zien het oordeel van de provincie over deze begroting met veel belangstelling tegemoet.